Skip to main content

Strefa relaksu na szkolnym korytarzu

fot. A. Kurnyta

Kochani, dziś chciałabym przedstawić Wam pomysł i realizację mojego ostatniego szkolnego projektu. Jak powstał w mojej głowie i później w rzeczywistości “Kącik patriotyczny”? Posłuchajcie 🙂

Miałam wrócić do pracy po urlopie macierzyńskim. Chciałam reaktywować nasz Wolontariat szkolny. Wiedziałam, że trzeba zrobić jakąś dobrą akcję. Zaczął mi się głowie tworzyć pewien pomysł – na taki skrawek miejsca w szkole, który byłby zupełnie inny niż reszta budynku, na przestrzeń, która pomogłaby uczniom poczuć się trochę jak w domu. Już wiedziałam – chcę zrobić pewnego rodzaju “strefę relaksu” z miękkimi pufami i dywanem, która pozwoli naszej młodzieży wygodnie sobie usiąść (a nawet położyć się) – rozprostować nogi, odpocząć chwilę po wf-ie, w komfortowych warunkach powtórzyć materiał przed sprawdzianem itd. Takie miejsca są obecne w wielu firmach, czemu więc tego nie przenieść na teren szkolny?

Moje myśli zaczęły jednak iść dalej. Skoro już wygoda miejsca będzie przyciągać, to może zróbmy coś, żeby ta strefa relaksu przynosiła jakieś jeszcze większe owoce. Może dajmy tam regał z książkami? Zawsze to większa szansa, że przeczytają coś, co mają na wyciągnięcie ręki. A może gry planszowe? Będą się integrować i uwolnią od smartfonów. Dodaliśmy do całości temat przewodni, jakim była “Polska” i już mieliśmy w głowach nasz “Kącik patriotyczny” 🙂 Miał on powstać na szkolnym korytarzu.

Wiedzieliśmy, że musimy zebrać na ten cel fundusze. Zorganizowaliśmy więc podczas dwóch wywiadówek kiermasze oraz dostaliśmy trochę pieniędzy ze szkolnych zasobów. No i rozpoczęliśmy zakupy – pufy zamówiliśmy przez internet, wykładzinę dywanową, regał i stoliki (do grania na nich w planszówki) kupiliśmy w sklepie meblowym. Wszystko w kolorach biało-czerwonych (no, oprócz szarego dywanu, ze względów praktycznych) 🙂

Fot. A.Kurnyta

Następnie zajęliśmy się wyborem książek i gier. Wszystkie miały nawiązywać do historii i geografii Polski oraz naszego ojczystego języka. Okazało się, że na rynku dostępna jest ogromna ilość pozycji w tym temacie, ale po selekcji wybraliśmy następujące produkty:

KSIĄŻKI:

“Jagiełło pod prysznicem” – Paweł Wakuła (Wydawnictwo Literatura)

“Dzieje Polski opowiedziane dla młodzieży” – Feliks Konieczny (Wydawnictwo Zysk i S-ka)

“Listy w butelce. Opowieść o Irenie Sendlerowej” – Anna Czerwińska-Rydel, Maciej Szymanowicz (Wydawnictwo Literatura)

“Dziewczyny wyklęte” – Szymon Nowak (Wydawnictwo “Fronda”)

“Wielcy zapomniani. Polacy, którzy zmienili świat” – Marek Borucki (Wydawnictwo Muza)

“Tropami powstańczej przesyłki. Opowieść o zawiszakach ” – Jerzy Kasprzak “Albatros” (Wydawnictwo NeoMedia)

“Mówiąc inaczej” – Paulina Mikuła (Wydawnictwo Znak)

“Inka. Zachowałam się jak trzeba…” – Piotr Szubarczyk (Rafael Dom Wydawniczy)

“Historia bez cenzury” – Wojciech Drewniak (Wydawnicztwo Znak)

“Historia bez cenzury 2” – Wojciech Drewniak (Wydawnicztwo Znak)

“Historia bez cenzury 3” – Wojciech Drewniak (Wydawnicztwo Znak)

Wykłady Profesora Niczego – Mieciu Mietczyński (Wydawnicztwo Znak)

“Polskie pieśni patriotyczne” – praca zbiorowa (Wydawnictwo BOOKS)

GRY:

“Wielcy Polacy” (Producent: “Adamigo”)

“Scrabble original” (Producent: “Scrabble”)

“Monopoly. Edycja Kraków” (“Producent: “Hasbro”)

“Timeline: Polska” (Producent: “Rebel”)

“Quiz o Polsce” (Producent: “Aleksander”)

Puzzle 100 elementów. “Mapa Polski” (Producent: “Castorland”)

Puzzle 100 elementów. “Polska, województwa i powiaty + atlas” (Producent: “Demart”)

“Alias” (Producent: “Tactic”)

“Polska Luxtorpeda. Bardzo szybka gra rodzinna” (Producent: “Egmont”)

“Kocham Cię Polsko” (Producent: “TMToys”)

“Polska Quiz. Jak było kiedyś?” (Producent: “Kangur”)

“Polska Quiz. Miasta i krainy” (Producent: “Kangur”)

“Przyroda i geografia Polski. Quiz” (Producent: “Alexander”)

“Polska. Gra z historią” (Producent: “Trefl”)

“PRL. Planszowa Rozrywka Ludowa” (Producent: “Trefl”)

Fot. A. Kurnyta

Dodam, że kierowaliśmy się tym, by książki były dla uczniów rzeczywiście ciekawe, więc kilka z nich było autorstwa znanych młodzieży vlogerów – Pauliny Mikuła (z kanału “Mówiąc inaczej”), Wojciecha Drewniaka (Historia bez cenzury), czy Miecia Mietczyńskiego (opowiadającego w przystępny sposób m.in. o lekturach). Inne książki wydawały się nam po prostu ciekawe.

Gry natomiast dobieraliśmy, by były różnorodne, ale związane oczywiście z tematem przewodnim naszego miejsca – jedne miały za zadanie uczyć historii, inne sprawdzać wiedzę o Polsce, inne zaś ćwiczyć słownictwo. Nie zabrakło też patriotyzmu lokalnego – gry Monopoly Kraków 🙂 Zamówiliśmy także dwa rodzaje puzzli – z podziałem administracyjnym Polski oraz z punktami charakterystycznymi na mapie naszego kraju.

Wspaniałą wiadomością było dla nas również to, że otrzymaliśmy od Instytutu Pamięci Narodowej trzy planszówki nawiązujące do historii naszego kraju.

Fot. A. Kurnyta

Pierwsze dwie noszą tytuł: “Znaj Znak – Felismered” oraz “Znaj Znak – Kresy” – to gry karciane dla spostrzegawczych polegające ogólnie na odnaleziemniu tego samego symbolu nawiązującego w pierwszym przypadku do Polski i Węgier oraz według drugiej pozycji do tematyki Kresów. Celem obydwu jest poznanie bliżej powyższych zagadnień i świetna zabawa. Twórcy gier chwalą się, że aby grać, nie trzeba posiadać wiedzy historycznej, można natomiast ją nabyć podczas rozgrywek. Trzecią grą otrzymaną przez IPN jest “Kolejka” – bardzo popularna gra (okrzyknięta nawet najlepszą grą 2018 roku) opowiadająca o realiach życia codziennego w latach 80-tych w Polsce. Celem graczy jest zrobienie zakupów, w świecie, gdy wszystko jest na kartki, a w sklepach są puste półki. Za otrzymane prezenty serdecznie dziękujemy! 🙂

W naszym “Kąciku patriotycznym” wprowadziliśmy również zasadę: książki można pożyczać do domu (za pośrednictwem biblioteki szkolnej), natomiast z gier należy korzystać jedynie na terenie szkoły (w kąciku lub np. na lekcji historii, języka polskiego, czy w trakcie zastępstwa).

Pewnie się zastanawiacie jak w praktyce wygląda korzystanie z tego miejsca? Przede wszystkim muszę zacząć od tego, że od czasu otwarcia Kącika (8 marca 2019), nie ma przerwy, na której byłyby tam wolne miejsca. Co więcej, praktycznie za każdym razem gdy tamtędy przechodzę, jakaś grupa uczniów w coś gra. Zauważyłam, że często są to osoby z różnych klas, które dołączając do grających poznają się, świetnie bawią i przy okazji uczą. Na pierwszy ogień poszły gry znane młodzieży: “Scrabble”, “Alias”, “Monopoly” (choć mało kto wiedział, że istnieje wersja z Krakowem w tle), czy “Kocham Cię Polsko”, ale później zaczęli interesować się innymi.

Fot. A. Kurnyta

Wszystkie planszówki zostały już przetestowane, każda książka choć przejrzana (niektóre pożyczone). Na szczególną uwagę zasługują jednak szczególnie dwie gry, które uczniowie pokochali i które dostarczają bardzo dużo wiedzy historycznej w lekki sposób. Są to “Timeline Polska” oraz “Wielcy Polacy”. Pierwsza polega na ułożeniu wydarzenia z historii Polski w odpowiednim miejscu na osi czasu, zaś druga na odgadnięciu przy pomocy rysunków znanych Polaków i krótkich informacji o jaką osobę chodzi. Grałam w obydwie i nawet kupiłam jako prezenty bliskim osobom (również dorosłym). Polecam więc z całego serca 🙂

Podsumowując, nasz projekt okazał się być pełnym sukcesem. Nasze cele takie jak odpoczynek, integracja, zabawa i nauka naraz w jednym miejscu, a przy tym kształtowanie postaw patriotycznych, zostały osiągnięte. Niesamowite też informacje zwrotne uzyskałam nie tylko od samych uczniów, ale również od nauczycieli, którzy wielokrotnie wykorzystywali materiały z “Kącika Patriotycznego” podczas swoich lekcji.

Jeśli chcecie zobaczyć więcej zdjęć z powstawania, otwarcia oraz korzystania z tej naszej nowej szkolnej przestrzeni, zapraszam do zaglądnięcia na naszą facebookową stronę Wolontariatu:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1145448998994983&type=3&__xts__[0]=68.ARBw2FSQdNRMmuUqiA6qrzxYsxbsF8ejIRf_MiY9jgY2kG8kJUlf6XcJeLdyHUf82JfSMcsxJSWFIA9IdseQzt44AQrB9ODDfEnnKAuNc7pSwbidgiEiWmankSpJG9oLnNjeSh4pkHNs3ol6abui_2fHW1rqNl-gSwWwZxV2Ez_Tjobv7zZwb1QENWISkHUvFp4jOAIl2wdL9Zk1x2z4kr4cpqySvBecuCldPq88Ry5xYbQ0A8FvJSGuOgy1TpVtC69GOI3OhAoYX7hPw6Os-gXG9Tpx-ghCYNGnS8cbD00Hrmi_A4cXnzlYC0KJdSkAwe–K2gxnYzf1ya998takxhMF8tXJA0uWKNl0hagFxPrZlIMzPAvYdMhGN3IAuLELCPrw_t-N5OZqmTvmv2rzwVg8-KLFQ9f5QmhZ7AHj-wP_G42C3JQhQX-oi4fJipmi4M-SyBpqcFyTSl2j6E3MOmV5XbD0JozzrvyUbyS5AMewH6W5IYGB38jSWUo_tCe7qNQKvtn6-oLXi9XHOfGZie21tf33vEFWhKr9RjgtQ&__tn__=-UC-R

P.S. To nie jest tekst sponsorowany przez kogokolwiek. Nie powstał też przy współpracy z IPN. Opisując ich gry chciałam jedynie okazać wdzięczność za miły prezent dla naszych uczniów.

One thought to “Strefa relaksu na szkolnym korytarzu”

Skomentuj Anonim Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *