Kilka lat temu oglądałam film o szkole przygotowującej ”kapsułę czasu” – rzeczy, filmy, wycinki z gazet, które umieszczali w specjalnym pojemniku i zakopywali na 100 lat. Ta scena zainspirowała mnie i postanowiłam zorganizować takie wydarzenie (w zmienionej jednak formie) w klasach kończących szkołę.
Na czym polega kapsuła?
Przede wszystkim nie planuję jej otwarcia za 100, ale za jedyne 10 lat. Wiem jak zmienia się myślenie na życie właśnie od czasu skończenia szkoły przez kilka następnych lat, dlatego ciekawym doświadczeniem dla uczniów będzie skonfrontowanie się z samym sobą – ze swoimi planami, marzeniami itp. (bo o tym będzie kapsuła).
No właśnie, założeniem mojej kapsuły nie będzie przechowywanie rzeczy, ale konkretnych myśli konkretnych uczniów. Żeby było im łatwiej, drukuję na kartkach pytania dotyczące ich przyszłości, na które samodzielnie odpowiadają. Następnie wkładają je do kopert, zaklejają, podpisują (warto też podać adres domu rodzinnego) i oddają nauczycielowi. To właśnie on zadba przez następne 10 lat o to, aby te wszystkie bezcenne treści przetrwały.
Jakie pytania napisać na kartkach?
Oczywiście każdy nauczyciel może wymyślić dowolne pytania dla swoich uczniów, ważne jest tylko, żeby dotyczyły najbliższych 10 lat. Podam moje propozycje:
- Wypisz swoje marzenia (te małe i te duże) – osiągnięcia, umiejętności, podróże.
- Gdzie (w jakim zawodzie/firmie) chciałbyś pracować za 10 lat?
- Czy za 10 lat chciałbyś mieć żonę/dzieci? (ile dzieci?)
- Co chciałbyś mieć za 10 lat? (rzeczy materialne)
- Ile chciałbyś zarabiać za 10 lat?
- Czym dla Ciebie jest szczęście?
- Wyznacz sobie 3 konkretne postanowienia pomocy komuś
- Jak chciałbyś wyglądać za 10 lat? (napisz lub/i narysuj 😉
- Jak wyobrażasz sobie świat za 10 lat?
- Co chciałbyś powiedzieć SOBIE, kiedy będziesz to czytać za 10 lat?
Pytania mogą także dotyczyć danego profilu klasy (np. ja przyszłym mechanikom piszę: „Jaki chciałbyś mieć samochód za 10 lat?”) 🙂
A gdy 10 lat upłynie…
Przez następne lata nauczyciel musi w bezpiecznym miejscu przechowywać wszystkie koperty (ja mam nie specjalną półeczkę) . Warto też wcześniej spiąć je gumką i dołączyć kartkę z opisem klasy i roku otwarcia kapsuły. Po upłynięciu wyznaczonego czasu nauczyciel może zrobić 3 rzeczy:
- Wysłać uczniom koperty
- Przekazać osobom, które będą organizować spotkanie jubileuszowe lub czekać na zaproszenie od nich
- Samemu zorganizować jubileuszowe spotkanie z klasą i dokonać uroczystego rozdania kapsuł 🙂
Dlaczego warto zorganizować kapsułę czasu?
Z pewnością każdy nauczyciel miał okazję pracować z jakąś wyjątkową klasą – miłą, zwariowaną, grzeczną, żywą, ale w jakiś sposób niepowtarzalną do tego stopnia, że aż szkoda było, że już kończą szkołę. Kapsuła czasu może stać się powodem do spotkania się na nowo. Ponadto, ileż ciekawsze będzie takie wydarzenie – każdy mógłby np. zobaczyć ile z jego marzeń udało mu się spełnić, czy pracuje w zawodzie jaki planował wykonywać przed 10-ciu laty, czy świat rzeczywiście tak wygląda jak przewidywał. Dostarczy to z pewnością wiele śmiechu i refleksji.
Ja jeszcze nie miałam okazji „otwierać” kapsuły (pierwsza dopiero za 7 lat), ale już wiem, że to będzie ciekawe doświadczenie, szczególnie dla uczniów. Wszystkie klasy bardzo ochoczo podchodziły już do samego jej pomysłu. Podczas wypełniania kartek uczniowie długo się zastanawiali, starali się ciekawie odpowiedzieć na pytania. Była to dla nich także okazja na sprecyzowanie swoich marzeń i ich zapisania, a do tego przecież zachęcają wszyscy trenerzy motywacyjni. Może więc ta kapsuła w jakimś stopniu stanie się impulsem do ich rozwoju? Przekonamy się za 10 lat 🙂
Świetny pomysł!
Dziękuję 🙂