Dziś przedstawię metodę plastyczną, którą z powodzeniem stosuję wśród młodzieży ponadgimnazjalnej. Z pewnością sprawdzi się ona także w gimnazjum, bądź nawet w klasach 4-6. Tą metodą jest „pierwsza strona gazety”. Polega ona na zachęceniu uczniów, żeby wcielili się w rolę redaktorów, dziennikarzy, grafików i przygotowali okładkę czasopisma oraz krótki artykuł dotyczący danego tematu lekcji.
Jak się przygotować?
Przede wszystkim nauczyciel musi opracować treści jakie chce przekazać uczniom, na podstawie których będą redagować artykuł. Może to zrobić na 3 sposoby:
- wykład (najlepiej z prezentacją) – wyjaśnić uczniom dany temat, zagadnienie lekcji prosząc, aby podczas mówienia robili notatki
- włączenie filmu tematycznego – szczególnie trafne, jeśli zagadnienie jest obszerne. Uczniowie notują najważniejsze treści
- rozdanie tekstów wraz z pytaniami do niego – w artykule mają pojawić się odpowiedzi
Ponadto należy wziąć na lekcję następujące przedmioty dydaktyczne:
- kolorowe czasopisma (warto je przejrzeć wcześniej, czy nie ma niestosownych reklam itp. Wiem z doświadczenia, że nawet kobieta z lekkim dekoltem szybko zostanie umieszczona na pracy ucznia. Lepiej więc tego uniknąć i wyciąć wcześniej co trzeba 😉 )
- kartki A4 – wystarczy jedna na dwie osoby. Ta metoda świetnie sprawdza się podczas pracy właśnie w parach
- pisaki – najlepiej grube, gdyż zazwyczaj służą do napisania nagłówków. Treść artykułu uczniowie piszą długopisem
- klej i nożyczki – ich nigdy za wiele, ale spokojnie wystarczą po 3 sztuki
„Proszę pani, co mamy zrobić?”
To pytanie wielokrotnie pojawia się w pracy nauczyciela. Jest jednak sposób, aby nie odpowiadać na nie dwa razy – wystarczy napisać zadanie na tablicy 🙂 Dlatego powinno się tylko wyjaśnić uczniom, że na dzisiejszej lekcji mają robić notatki potrzebne do artykułu, a następnie w dalszej części lekcji będą wykonywać pierwszą stronę gazety, na której muszą znaleźć się (i tu już piszemy 🙂 ):
- nazwa gazety (prawdziwa lub fikcyjna)
- rok wydania, cena
- tytuł artykułu
- tekst artykułu (5 – 7 zdań)
- zdjęcie/ obrazek związany z tematem
- reklamy/krzyżówki/zapowiedzi innych artykułów
Można dodać, że prace będą oceniane w oparciu o te punkty. Warto też podczas ich oddawania pochwalić przy każdej gazecie jedną rzecz, która nauczycielowi się w niej najbardziej spodobała (czy to nazwa, czy artykuł, czy nawet cena, np. „pisiont groszy” 😉 ) Uczniowie mogą też sami zaprezentować swoje arcydzieła.
Podsumowanie
Opisana powyżej metoda przede wszystkim rozwija kreatywność uczniów, wprowadza elementy zabawy, pomaga usystematyzować wiedzę, od początku mobilizuje do zbierania informacji na dany temat. Wielokrotnie sprawdzałam, że te informacje, które nabyli podczas pracy, zostają im w głowach na dłużej.
Zdecydowanie metodę „pierwszej strony gazety” można zastosować na wszystkich przedmiotach humanistycznych, np. na historii wyjaśnić przebieg bitwy, na języku polskim przedstawić bohatera lektury, na angielskim, niemieckim, francuskim – cokolwiek, byle w danym języku 🙂
Na religii używam tej metody między innymi do lekcji o Galileuszu i o prześladowaniach chrześcijan w XXI wieku.
Poniżej niektóre prace moich uczniów:
Kto wie, może ktoś z nich kiedyś będzie dziennikarzem? 🙂