Witajcie 🙂
Dziś chciałabym przedstawić metodę, która z pewnością Wam się spodoba. Jest prosta i nowoczesna. Chodzi w niej o przygotowanie informacji o jakiejś postaci (np. historycznej, biblijnej, czy z lektury szkolnej) w formie profilu społecznościowego. Mówiąc w skrócie – założenie niby-facebooka tej osoby.
Na papierze albo w komputerze
Jak przeprowadzić więc taką lekcję? Najważniejsze jest, żeby wcześniej zapoznać uczniów z informacjami o osobie, którą będą mieli przedstawić, np. poprzez wcześniejszy wykład, włączenie filmu lub rozdanie tekstów z życiorysem.
Następnie musimy się zdecydować w jakiej formie uczniowie będą wykonywać swoje zadanie, a mogą to zrobić na dwa sposoby:
Tradycyjnie na kartce papieru
Decydując się na ten sposób, wystarczy rozdać klasie arkusze oraz kolorowe pisaki i poprosić, aby każdy uczeń przedstawił omawianą postać umieszczając na swojej pracy następujące dane:
- Imię i nazwisko osoby
- Zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle
- Podstawowe dane – datę urodzenia, wykształcenie, miejsce pracy, związki, hobby i cokolwiek jeszcze chcemy
- Przyjaciele i rodzina – można ich narysować i podpisać
- 3 najważniejsze wydarzenia z życia w formie postów umieszczonych na tablicy naszego niby-facebooka
Żeby było ciekawiej, można także dać klasie do dyspozycji nieaktualne czasopisma, z których będą mogli wycinać i wklejać elementy do swojej pracy. Oto przykłady kilku prac moich uczniów, których zadaniem było wykonanie profilu Jezusa 🙂
Nowocześnie w sali informatycznej
Jeśli mamy dostęp do sali informatycznej, możemy w bardziej interaktywny sposób przeprowadzić tą lekcję. Nadal zadaniem uczniów jest utworzenie profilu postaci, ale tym razem w przestrzeni wirtualnej. Nie będziemy jednak stwarzać naszej osoby na prawdziwym facebooku, tylko na specjalnej edukacyjnej stronie wzorowanej na nim i służącej do przygotowywania właśnie fikcyjnych kont. Jest nią Fakebook
Mamy tam gotowy szablon, który prosto da się uzupełnić informacjami. Możemy ustawić zdjęcia swoje i przyjaciół, dodawać posty, filmiki z youtube, a nawet określać liczbę polubień 🙂 Uczniowie po wykonaniu pracy lub gry lekcja dobiega końca, zapisują wszystko za pomocą żółtego przycisku „SAVE”. Wtedy pojawia się na ekranie okno do wpisania dowolnego hasła. Dzięki niemu uczeń wchodząc ponownie na stworzony przez siebie profil, będzie mógł dokonać edycji. Ważne jest też, żeby każdy skopiował link z paska adresu i przesłał go sobie na maila. Ja zazwyczaj proszę, aby te czynności wykonali uczniowie na samym początku, a na bieżąco zapisywali postępy swojej pracy.
Strona działa bardzo intuicyjnie, uczniowie od razu wiedzą co mają robić, gdzie szukać zdjęć itp. Jedynym problemem, który może zaskoczyć jest to, że trzeba dodać najpierw 5 postów, żeby móc wgrywać zdjęcia. Ja prosiłam uczniów, żeby pięć razy wpisali cokolwiek jako posty, a finalnie je zmienili lub usunęli.
Poniżej podaję linki do czterech prac moich uczniów. Tak jak poprzednio, ich zadaniem było stworzenie profilu Jezusa 🙂
Z całego serca polecam tę metodę, zarówno w formie papierowej, jak i wirtualnej. Sprawdza się nawet w wymagających klasach 🙂 Facebook jest uczniom dobrze znany, dlatego to zadanie bardzo ich angażuje, a przy okazji uczy i systematyzuje wiedzę. Może też być świetnym pomysłem na zadanie domowe albo szkolny konkurs, np. o patronie szkoły 🙂
Rewelacja, wydawało mi się, że uczę nowoczesnymi metodami, ale ten wirtualny opis postaci jest genialny.
Cieszę się, że się spodobał 🙂 Sprawdza się idealnie 🙂
Hej, byłam ostatnio na szkoleniu prowadzonym przez Ciebie i zainspirowałaś mnie. Od razu postanowiłam wypróbować Fakebook’a. Mam z nim jednak mały problem. Mimo, że zgodnie z Twoją radą wpisałam kilka postów, nie mogę wgrać zdjęć…
Heja, cieszę się bardzo, że mogłam kogoś zainspirować 🙂 Jeśli chodzi o fakebooka, musisz po dodaniu min. 5 postów kliknąć żółty przycisk “save”. Wtedy pojawi się hasło, które trzeba wymyślić, aby później móc edytować pracę (najlepiej coś prostego:) Jak już to zrobisz, przeniesie Cię na stronę z linkiem do Twojej pracy, a po kliknięciu na niego, jesteś znów na swoim stworzonym już profilu. Jeśli klikniesz na dowolne miejsce, poprosi Cię strona o podanie wcześniejszego hasła. Po jego wpisaniu można dodawać zdjęcia 🙂
Niestety lekko jest to zamieszane, ale da się w rezultacie osiągnąć cel 🙂 Pozdrawiam ciepło 🙂
Po wielu próbach udało się. Dziękuję 🙂
Dobry kontent, dodalam twoja blog do ulubionych 🙂
Witam. Wszystko ładnie i ciekawie, ale w jakim wieku dzieci powinny zakładać konto na FB? Mój syn dostał takie zadanie w wieku 11 lat. Nie ma jeszcze swojego profilu, a ma stworzyć profil postaci z książki. Jak myślicie do kogo jest to zadanie? Myślę, że w wieku 13 lat byłoby to na miejscu, ale w piątej klasie zamiast ograniczać dostęp do internetu propaguje się je.
Z tego, co wiem konto na prawdziwym facebooku można mieć mając minimum 13 lat. Myślę, że w ogóle nie powinno się wymagać od ucznia zakładania tam konta. Takie zadanie dla 11-latka to zdecydowanie za wcześnie. Mój wpis jako pomysł na metodę jest raczej dedykowany dla tych uczniów, którzy znają już podstawy mediów społecznościowych. Zaznaczam też, że proponowane przeze mnie narzędzie nie jest prawdziwym facebookiem, tylko jakby planszą, na którą możemy wklejać różne informacje lub obrazy, ustawić ilość “lajków” itd. Pozdrawiam ciepło 🙂
Dzień dobry! Chciałabym zapytać o kryteria oceniania takiego profilu. Jestem polonistką i poprosiłam o stworzenie profilu jednego z trzech głównych bohaterów “Kamieni na szaniec”. Zastanawiam się, jakie kryteria przyjąć?