Skip to main content

Mapy myśli

How to Mind Map
zipckr via Foter.com / CC BY

Z pewnością wielu z Was Drodzy Nauczyciele słyszało o mapach myśli. Ja też, choć do końca nie wiedziałam o co w tym chodzi. Słyszałam tylko, że tam są rysunki i tyle. Wszystko zmieniło się za sprawą książki Agaty Baj “Mapy myśli. Poradnik dla osób uczących się”.

Dowiedziałam się jak sporządzać notatki, by szybciej i lepiej się uczyć. Sprawdziłam to na własnej skórze najpierw ucząc się do egzaminu na kursie języka angielskiego. W krótkim czasie zapamiętałam ogromną liczbę nowych słówek. Później zaczęłam tworzyć mapy myśli prezentacji, którą mam przedstawić na szkoleniu. Okazało się, że można tę burzę moich myśli oswoić i ułożyć w konkretne miejsca na kartce.

Doszłam więc do wniosku, że skoro te mapy myśli tak mi pomagają, to czemu nie używać ich w przekazywaniu wiedzy uczniom? Kto powiedział, że notatka musi być tylko tekstem? Możemy np. zapisując definicję na tablicy posługiwać się konkretnymi rysunkami, mniejszymi i większymi czcionkami, kolorowymi pisakami. Możemy np. modlitwę „Wierzę w Boga” przedstawić w taki sposób:

mind map Wierze

 

Gwarantuję, że oprócz szybszego zapamiętania treści, osoby w klasie dokładniej ją zrozumieją. Jeszcze lepiej by było, gdyby to uczniowie mieli za zadanie stworzyć taką mapę.

Nie jestem ekspertem w dziedzinie map myśli, dlatego nie będę opisywać szczegółowo jak się je tworzy. Ponadto jest mnóstwo stron poświęconych tej tematyce, np. Mapy-mysli.com oraz Jaksieuczyc.pl

Można tam szczegółowo wgłębić się w temat. Jeśli natomiast chcemy poznać ogólne zasady powstawania map i to w bardzo przystępny sposób, zapraszam do zapoznania się z „Mapami myśli w 10 krokach” autorstwa pani Agaty Baj: (do pobrania w dobrej rozdzielczości tutaj):

MMw10-1-Agata-BajMMw10-2-Agata-BajMMw10-3-Agata-BajMMw10-4-Agata-BajMMw10-5-Agata-BajMMw10-6-Agata-BajMMw10-7-Agata-BajMMw10-8-Agata-Baj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *