Skip to main content

Lekcja z kodami QR

AK
AKurnyta

Jednym z problemów nauczycieli w utrzymaniu dyscypliny na lekcji jest korzystanie przez uczniów z telefonów komórkowych. A gdyby tak użyć ich smartfony do celów edukacyjnych? Proponuję nowoczesną metodę stosowaną przez specjalistów do spraw reklamy. Są nimi kody QR.

 

Co to jest?

 

Kod QR (z ang. Quick Response) jest to kwadratowy odpowiednik kodu kreskowego, jednak ma od niego zdecydowanie więcej zastosowań. Używany jest głównie do oznaczania produktów, akcji reklamowych, wizytówek itp. Można też w nim zapisać dowolny tekst i to właśnie w takiej formie posłuży nam na lekcję.

 

Jak to działa?

 

Kod QR każdy może sam zrobić w prosty sposób za pomocą strony internetowej. Posiadając gotowe, wydrukowane kody wystarczy je przyczepić w wyznaczonych miejscach szkoły. Uczniowie mogą je odczytać jeśli posiadają telefon z aparatem i odpowiednią aplikację dekodującą (darmową). Włączając ją, skanują kod i już mają gotowy tekst od nauczyciela w swojej komórce.

 

Jak wygenerować kod i jakiej aplikacji użyć?

 

Tworzenie kodu jest bardzo proste. Wystarczy wejść na jedną ze stron służących do generacji QR (polecam qr-online.pl). Tam wpisujemy w odpowiednie miejsce dowolny tekst/zadanie, klikamy „generuj kod”, wybieramy format obrazka, a następnie zapisujemy na komputerze. I tyle 🙂

Jeśli chodzi o aplikacje na telefon, jest ich mnóstwo i chyba wszystkie są darmowe. Ja korzystam z QR Droid Private (polecam też QR Barcode Scanner). Uczniowie używają też z innych i nie ma żadnego problemu. Wystarczy więc ściągnąć apkę, zainstalować i sprawdzić czy działa. Wi-Fi na lekcji nie będzie potrzebne.

 

Jak się przygotować do lekcji?

 

Przede wszystkim należy zapytać klasę, czy mają aplikację. Jeśli nie, muszą ja pobrać. Wystarczy, że 2-3 osoby będą mieć w klasie. Warto poprosić o to przynajmniej tydzień wcześniej. Następnie należy przygotować kody. Jaki tekst mają zawierać? Tu już sam nauczyciel wymyśli 🙂 Moje luźne pomysły na różne przedmioty:

  •  matematyka – konkretne zadania do rozwiązania
  •  geografia – współrzędne miejsc na mapie
  •  języki – słówka, zdania do przetłumaczenia
  •  historia – daty albo wydarzenia
  •  język polski – fragmenty/tytuły lektur, wierszy
  •  religia – sigla biblijne
  •  na wszystkie przedmioty – definicje, pojedyncze słowa, które mają utworzyć temat lekcji itp.

Na koniec musimy wydrukować kody i przykleić (np. na dwustronnej taśmie) w różnych miejscach w sali. Nie mogą być one widoczne zaraz po wejściu uczniów do klasy, gdyż będą musieli je dopiero odszukać 🙂

 

Jak przeprowadzić lekcję?

 

Jeżeli mamy już wszystko przygotowane, możemy przystąpić do działania 🙂 Opiszę kilka przykładów zabawy z naszymi kodami:

a)  jako wprowadzenie do lekcji

  • Na kodach umieszczamy po jednym słowie tematu, rozklejamy w klasie
  • Wybieramy 2-3 ochotników z komórkami
  • Mówimy, że w sali ukryte są kody, które mają odszukać, zeskanować, napisać na tablicy każdy wyraz i ułożyć w odpowiedniej kolejności
  • Klasa może podpowiadać i dopingować. Należy jednak zakazać innym chodzenia po sali i skanowania indywidualnie kodów.

b)  w celu przedstawienia definicji

  • Na kodach umieszczamy po jednej literze definicji lub trudnego wyrażenia, rozklejamy w klasie
  • Przygotowujemy 3 mapy z zaznaczonymi miejscami, gdzie ukryte są kody
  • Wybieramy 3 pary uczniów (każda para po jednym telefonie)
  • Jedna osoba z pary staje pod tablicą, nauczyciel wręcza im mapy, a pozostałym nakazuje trzymać w ręce komórki
  • Zadaniem uczniów pod tablicą jest doprowadzenie partnerów do kodów. Nie mogą jednak nic pokazywać, tylko wskazywać miejsca za pomocą słów „ciepło” (jeśli kod jest blisko) lub „zimno” (jeśli daleko).
  • Po każdym zeskanowaniu kodu pojawia się literka, którą uczeń na bieżąco powinien sobie notować, aby na koniec wrócić do kolegi pod tablicą, gdzie wspólnie ułożą hasło

c)  zadanie powtórzeniowe lub ćwiczeniowe (może trwać nawet całą godzinę)

  • Na kodach umieszczamy takie zadania, które będą stanowić podstawę do dalszej pracy, np. współrzędne geograficzne do odnalezienia w atlasie, sigla biblijne do odszukania w Piśmie Świętym, działanie matematyczne do rozwiązania itp.
  • Dzielimy klasę na 3 grupy (dbamy, aby każda miała po 1 telefonie)
  • Jedynie te 3 osoby mogą chodzić po klasie i szukać kodów. Po każdym znalezieniu skanują je i zanoszą wynik swojej grupie, której zadaniem jest rozwiązać zadanie i je napisać na kartce.
  • Kto pierwszy odnajdzie wszystkie kody i rozwiąże dobrze zadania – wygrywa. Można tych uczniów nagrodzić np. słodyczami, a wyniki pracy wszystkich grup ocenić.
  • W tym przypadku jest szansa na zmotywowanie do szukania kodów 3 uczniów, którzy np. są zbyt aktywni ( i będąc w drużynie nie rozwiązywaliby zadań) albo celowo najlepszych z danego przedmiotu (żeby nie zdominowali swoją wiedzą grupy). Można też zmieniać osoby „z telefonem” po każdym odnalezionym kodzie.

 

Przykłady zastosowań kodów QR w szkole

 

Z kodów można również skorzystać poza lekcją. Dobrym na to przykładem jest przyklejenie ich na gazetce/tablicy ściennej w sali i mogą służyć jako szybkie w przekazie dodatkowe zadanie domowe.

Kody QR znajdą także zastosowanie w różnego rodzaju grach terenowych typu „podchody” z zadaniami do wykonania lub wskazówkami dotyczącymi odnalezienia kolejnego kodu. Taką grę można zorganizować np. na początku roku klasom pierwszym, dzięki czemu lepiej poznają budynek szkolny i siebie nawzajem.

Jak wspomniałam na początku, z kodów QR najczęściej korzysta branża reklamowa, dlatego zdziwieniem nie będzie zastosowanie ich do promocji szkoły. Wystarczy umieścić na kodzie link do jej strony internetowej i wydrukować na plakacie lub ulotce. Od razu widać, że szkoła jest nowoczesna 🙂

Podsumowując, wykorzystywanie kodów QR w szkole może stanowić ciekawą metodę dydaktyczną. Przede wszystkim wprowadza element ciekawości, rywalizacji i integracji. Ponadto pomaga utrwalić wiedzę klasy. A co daje ta metoda nauczycielowi? Oprócz satysfakcji z ciekawej i owocnej lekcji sprawia ona, że w oczach uczniów prowadzący jest kimś „na czasie”, a to przynajmniej plus 100 pkt do… respectu 😉

10 thoughts to “Lekcja z kodami QR”

      1. Kody QR, jako jedna z metod w swojej pracy, wykorzystuję zarówno na lekcji, jak i zajęciach dodatkowych. Dzieci uwielbiają rozwiązywać zakodowane zadania. Należy jednak je do tego wcześniej przygotować. Wystarczy jedna, dwie lekcje z prostymi ćwiczeniami. Polecam bardzo. Zadowolenie dzieci i nauczyciela ogromne.

Skomentuj Teresa Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *